torsdag 23 december 2010

Alla pratar om det

Det här är så jävla viktigt. Johanna Koljonen drog den artonde december igång debatten i DN kultur om vikten av att berätta om negativa sexuella erfarenheter efter debatten om våldtäktsanmälningarna mot Julian Assange. Sedan startades sidan prata om det. Nu pratar alla om det.

Jag läser alla människors dåliga sexerfarenheter. Personer med olika genus, ålder och bakgrund skriver.

Jag läser. Jag gråter. Jag ler. Och gråter en skvätt igen.
Detta är vad makt handlar om.
Hur normer förvandlar människor till grunda stereotyper utan karaktär eller kreativitet.
Hur vi placeras in i fack och stannar där utan världsförankring.
Hur svårt det är att bryta sig loss från patriarkatet, ut i ljuset, ut ur heteronormativiteten.

Det här är min julklapp till er. Läs och tänk lite för en gångs skull.

Jag är feg. Jag vågar inte prata om det. Officiellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar