lördag 9 april 2011

Hej konsument!

Varje fredag frågar DN´s helg- och nöjesdel På Stan mer eller mindre kända individer dem om deras konsumtionsvanor slash livsstilbeteenden. Jag har svarat förut. Men nu har det gått ett drygt år och det är dags att Mart svarar igen.


Bästa promenad: Vid Vinterviken och utmed Mälaren ut mot Skärholmen.
Favoritgata: Den du går in på till beachen från 24-timmars i MaeNam
Favoritdrink: Ph Special (ljus rom, grapefruktjos och lime)
Äter lyxmiddag på: Landet. (Det är i alla fall lyx för mig.)
Bästa mikromaten: Räknas att värma frysta bullar?                                           
Favoritförort: Måste väl säga Kransen. Här finns allt utom min syster och Systembolaget.
Fikar gärna på: Copacabana, Blå Lotus, Kalaskransen eller på hembalkongen i Stockholm. På sommarkafét i Grebo eller på Stadsmissionens café i Linköping.
Bästa lunchställe: Seyhmus, Kafé Klavér, May Kaidee i Bangkok, Ölkaféet. Fast mest föredrar jag nästan vilken falafel som helst i Malmö.
Bästa brunchen: Äter inte brunch. Men J gör gott skramlat ägg hemma. 
Bästa kaffet: hemmamalt presskaffe med en bit nougatchoklad.
Bästa baren: Cocktailbaren i Ranong.
Här bjuder jag mamma på middag: Hemma.
Här bjuder jag pappa på middag: Hemma.
Senaste Stockholmsupptäckt: Magasin 3. Och att det är nära att cykla i hela stan.
Senast sedda utställning: Investigations of a dog på Magasin 3.
En bra gåbortspresent: En pocketbok. Ett nummer av Situation STHLM. Egenodlade växter.
Läser just nu: Prins Charles känsla av Liv Strömquist, Språktidningen, Sorgesång för Easterly av Pettina Gappah, Omvårdnadsmagasinet, Fokus, DN och Bang.
Läser helst: mycket och ofta.
Favoritråvaror: tofu, kål, havre, puylinser, kikärter, hasselnötter, mandel, oliver, raps och spenat
Favoritfärger: Mörkt syrénlila, auberginelila, vinröd, Toulouserosa, gräsgrönt, IKEAPS-skåpsrött, Anna-Kraitz-turkost, lejongult samt prickigt och rutigt.
Favoritmärken: Fräknarna.
Favoritskor: Mina lila kängor från Vegetarian shoes, flipflops och Tretorn-sneakers.
Klädkonto per månad: 0-2000 kr.
Dricksprocent: 0-100 kr.
Motionerar: Ja. Springer runt på jobbet, cyklar, promenerar, gymmar, vattenjympar samt tråkig sjukgymnastik.
Mest överskattade affär: De som inte är byggda av ömsesidig kärlek.
Det dyraste jag har köpt: Min Malmölägenhet. Efter det min dator.
Favoritprodukt på Systemet: Rotari rosé, röda Cameleon Malbec, Kullamust Ingrid Marie, Nils Oscar Tärnö gin, Röda Côtes-du Rhône och röda Il Nostro.
Favoritprodukt på Apoteket: Dentan fluorskölj.
Bästa fyllekäket: Malmöfalafel. Utan tvekan.
Lyssnar på: Those dancing days, 90-talsswindie, Marit Bergman, Säkert! och gimmeindie.se
Bästa förfestmusiken: Indiepop.
Senast gnolade: Jag har bara regn hos mig (Orup).
Mitt sämsta köp någonsin: Ett par franska sneakers som var skitsnygga, men gick sönder efter typ en vecka. (Mina rosa Converse har jag haft sedan Malmö-tiden utan att de är utslitna!)
Dansar helst till: Swindie med en snygg solbränna och ett glatt humör.
Senaste impulsköp: Räknas tre vego-ölkorvar samt Hälsans köks Soja-ChorizoCoop Forum Västberga. Annars får det väl bli en turkos Anna Kraitz-kopp.
Senaste fyndet: Rödvinet på Landet igår (blev bjuden).
Senaste secondhandfyndet: Tidstand-filt med ficka.
Fulaste klädfärg: beige, puder, kamel, pälsfärgat.
I dvd-spelaren/datorn: Veronica Mars och Mad Men.
Användbara prylar: minidrivhus, ångkoksinsats, vetevärmare, gummistövlar, trasa under cykelsadeln, kameran, USB-minnen, tesil, portmonnä och ett glatt humör.
Mode jag aldrig vill se igen: Päls. Högklackade boots. Billigt slit-och-släng.
Värsta huvudbonaden: Pälsmössa eller överkamning samt hår längre än till axlarna.
Bästa huvudbonaden: Cykelhjälm och basker.
Favoritaccessoar: skarf.
Bil/transportmedel: Cykel, t-bana, buss, tåg eller benen. Vaddå bil förresten?
Återvinner: det mesta utom vänners föredettingar
Hejar på/håller på: vegetarianer, de som inte är som alla andra.
Så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: läser, funderar, tjuvlyssnar på andra, aktar mig för att bli påkörd av barnvagnar, konverserar med hundar eller gör bort mig bland människorna.

1 kommentar:

  1. Härlig lista Martina! Håller med om nästan allt.Även om allt inte är på min topplista så nära iallafall!! Kram Christel från falafelstan!!

    SvaraRadera