söndag 24 april 2011

Majonnäsfadäs

Nöjd och belåten över att aldrig ha misslyckats med en majonnäs, trots att jag inte haft alla ingredienser i samma temperatur och struntat i att droppa i oljan skröt jag för kung och fosterland.

J fick med sig en platta halvtrasiga konventionellt värpta ägg från lagret. Eftersom jag inte kan slänga mat tänkte jag frittata, skramlat ägg, kokt ägg med egengjord majonnäs och tångkaviar samt pannkaka. Inte nog med att de traditionellt värpta äggens gula inte är gul, utan grå-beige-orange i jämförelse med ekoäggsgulan som är solgul och fräsch så smakar ju de icke-ekologiska äggen ju inget! Ingenting. (Bland!)

Jag misslyckades också med två majonnäser på raken. Det var först när jag tog en eko-gula som jag lätt fick ihop en god majo. (De två misslyckade vispade jag ihop med eko-gule-majon, DÅ funkade det!)

Såhär gör jag majonnäs:
Först tar jag fram stavmixer och mixerskål samt alla ingredienser till majon. Sedan börjar jag med att dela gulan från vitan av ett EKO-ägg (vitan fryser jag in i en påse och använder till ägg-skrammel). Sedan skedar jag i en tesked dijonsenap och en tesked äppelcidervinäger (ekologiskt såklart!). Efter det häller jag på lite (ca en halv deciliter kanske) god ekologisk rapsolja innan jag drar igång mixerstaven. Efter under 30 sekunder börjar majonnäsen bli majonnäsig. Då häller jag på ytterligare olja (kanske en halv deciliter till) och fortsätter mixa till bra konsistens. Efter det kryddar jag. Svartpeppar och salt är en bra bas. Gott blir det också med basilika. Eller vitlök. Eller chili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar