torsdag 13 oktober 2011

OTrevligheter på Konsum

I dag när jag ställde mig i kön för att betala mina quinoapuffar, avokado, rökt tofu och satsumas på min lokala COOP Konsum  hemma i Kransen upptäcker jag att det ligger en liter oekologisk mjölk på korghyllan (där du ställer korgen när du packar upp på bandet). Jag frågar självklart kvinnan som är före mig i kön om det är hennes mjölk, varav människan bara råglor på mig utan att säga något. jag frågar henne då igen utan annan respons än glosylt till frukost. Kvinnan som just betalat i kassan säger då: "Den låg där redan när jag kom!"

Eftersom jag är utrustad med en käft som kan prata och ett naivt mod säger jag någonting i stil med : "Men ingen har sagt till personalen här eller?". Kassörskan vaknar till liv och tackar mig så hjärtligt för att jag sa till, varav jag svarar henne att det är självklart att jag reagerar och säger till.

Kvinnorna i kassakön framför mig lämnar butiken. Jag och kassörskan (mest jag) pratar då skit utav bara helvete om människor som inte hjälper varandra, som inte kan lyfta blicken, som inte reagerar, som inte orkar bry sig. Om människor som ser till att det här samhället inte fungerar. Om att den här staden kommer bli till en kall och individcentrerad stad där statushetsen regerar.
På vägen hem kändes brunnslocket om än tyngre. Och jag vet att ingen kommer hjälpa mig lyfta det. Solidariteten är bortblåst. Moderaterna bygger åtta-filiga motorvägar istället.

Om du bor i Skåne och blir medlem i COOP heter medlemsavdelningen Solidar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar