onsdag 25 augusti 2010

Malmöfestivalen

I söndags besökte jag och J Malmöfestivalens matzon på Gustav Adolfs torg. Som vanligt låg grilldimmorna täta. Det stank grillade muskler nästan vart vi än vände oss. Nästan alla matstånd hade vegetariska alternativ, men jag kan tycka att det är lite fattigt att servera dyr falafel som enda veggoalternativ i falafelns huvudstad Malmö. Nåja, det fanns godbitar bland alla langos, munkar, wokad älg och andra överstekta djurdelar blandade med snabba kolhydrater och animaliskt fett. Jag provade en EKKO gourmet´s kikärts-och- jordnötsburgare i dinkelbröd med salsa, potatisklyftor och blandad sallad för 60 kr. Jättegott och lagom mättande! Till efterrätt provades italiensk Malmögjord glass och sorbet från Is á Bella. Ljuv blodapelsinsorbet och himmelsk chokladglass kan verkligen rekommenderas. Även i regn.

Annars är falafeln på Falafel nr 1 på Bergsgatan åter igen ledande. 25 kronor för en extremt välmatad rulle med fyra krispiga, smakrika, fräscha falafelbollar, sumak-kål, tomat, saltgurka, sallad, lök, persilja samt ett urval av såser där blandad sås är det vanliga (vitlöksmajonnäs, mild och stark sås), men också hummus och vegansk sesamsås ingår. Vill man fylla sin falafelrulle ytterligare finns bland annat fetaostsallad, halloumi, olivsallad, fetaost, baba ganousch och friterad blomkål att välja på för en extra tia. Fruktansvärt gott, mättande och hyffsat nyttigt.

På Posthusplatsen stod Patisserie Davids fina franska brödbil. Bagaren och tillika fransmannen i bilen hävdade bestämt att surdegsbröd som var bakat på franskt mjöl av franska bagare var det bästa. Vi provade ett litet vetebröd med pesto och soltorkad tomat för en tia. Det var gott. Men att importera mjöl från Frankrike verkar lite onödigt, när det finns kvalitetsmjöl på närmare håll så att säga.

I morgon går jag till Söderbergs och handlar ekologiskt surdegsbröd igen.
Och så går jag långt från alla restauranger i Stockholmstrakten som serverar vad de kallar är falafel. Dyrt, smaklöst och trist är vad jag brukar kalla dem, ingen här verkar ha hört talas om smakrika såser, egenfriterade falafelbollar eller Malmöfalafelbrödet!
Har du ätit någon god falafel i Stockholmsområdet vill jag gärna ha tips. Hittills har jag provat ett tiotal ställen med i princip bara besvikelse och en fadd mättnad som resultat.
Palmyra kebab  i Årsta ska besökas snarast, trots risken att bli grymt besviken (bara att de heter något köttigt ger ju bismak i munnen redan före besöket. Dessutom har jag hört att det är dyrt och att man får för mycket mat - så mycket att man måste slänga hälften, vilket inte är speciellt miljövänligt eller resurssnålt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar