lördag 9 mars 2013

Arbetslös och typ meningslös

Jag är sedan årsskiftet arbetslös.

På de första träffarna med (olika) handläggare på arbetsförmedlingen har jag ideligen fått fel information och blivit behandlad med skepsis och inkompetens. Jag har gått därifrån nedstämd och känt hopplöshet inför inte bara min framtid utan även Sveriges och världens.

De senaste 5,5 veckorna har jag varit utomlands och där för inte varit tillgänglig på arbetsmarknaden. I onsdags var jag på arbetsförmedlingen för att åter skriva in mig. Jag fick då träffa ytterligare en inkompetent handläggare som verkar vara helt utan kunskap om arbetsmarknaden och politik. Denne kände sig tvungen att ge min anvisningar om arbete att söka, trots att jag berättar för hen att jag timvikarierar på fyra olika avdelningar och söker flera arbeten som sjuksköterska. I databasen kan människan endast hitta arbeten som sjuksköterska på bemanningsföretag. Jag berättar att jag inte är intresserad av att arbeta på bemanningsföretag. Hen föreslår då att jag ska flytta till Stockholm eller Göteborg. Jag säger att jag trivs i Malmö och upprepar att jag har flera avdelningar att vikariera på och att jag kan söka fler om jag blir utan jobb. Hen ger mig då ett papper med ett arbete att söka, på ett bemanningsföretag.

Väl hemma tar jag en titt på det anvisade arbetet jag tvingas söka, eftersom jag annars blir av med min a-kassa. Det visar sig att bemanningsföretaget söker sjuksköterskor i Karlskrona för vikariat på timmar i sommar. Detta är alltså inte ett riktigt arbete. Jag surfar in på Platsbaken och finner på 20 sekunder 10 arbeten som sjuksköterska i Malmö jag kan söka. Jag hittar även en annons från det bemanningsföretag handläggaren på arbetsförmedlingen anvisat mig att söka som gäller sjuksköterskor i Malmö. Varför handläggaren tyckt jag skulle söka arbete i Stockholm eller Göteborg är för mig obegripligt.

20 minuter senare har jag sökt det anvisade arbetet samt sex arbeten jag faktiskt vill ha. 12 timmar senare är jag bokad på anställningsintervju för ett av dessa arbeten, samt att bemanningsföretaget hört av sig och vill att jag ska börja jobba för dem, trots att jag skickat ett icke informativt CV. Tackar jag nej till detta arbete, som jag inte vill ha, kan jag bli utan a-kasse-ersättningen.

1 kommentar:

  1. Det är ett så frustrerande vansinne att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
    Kram,
    Frida

    SvaraRadera