måndag 18 mars 2013

Meningslös

Det här inlägget är en fortsättning på detta.

Senast jag var på arbetsförmedlingen tvingades jag ju söka ett arbete på ett bemanningsföretag. Jag vill inte jobba för ett bemanningsföretag. Jag vill ha arbetskompisar och bli kompetenstutvecklad tillsammans med kollegor. Jag vill utveckla arbetsplatsen och ha mandat att kunna bestämma över fysiska uppgifter och utgifter på jobbet.
I dag fick jag hem ett brev från arbetsförmedlingen där de uppmanar mig att söka ett nytt arbete. På ett annat bemanningsföretag. Varför hittar de inte de arbeten jag hittat på deras webbplats?
Jag har de senaste två veckorna sökt nästan tio arbeten jag faktiskt kan tänka mig. Jag har även varit på en anställningsintervju, där jag väntar på svar. Det frågar de inte någonting om. Dessutom har jag arbetat timmar på två olika avdelningar på SUS (Skånes Universitetssjukhus) Malmö.

Idag passade jag även på att titta på min handlingsplan. På mitt senaste besök sa min handläggare att jag var tvungen att komma in på kontoret den 2/4. Jag ifrågasatte detta eftersom jag mindes samt hade skrivit upp i min kalender att jag skulle ha uppföljning nummer två senast 29/3 och ny planering senast 2/5. Eftersom mitt senaste besök räknades som uppföljning två undrade jag då varför min handlingsplan var ändrad. "- Det är den inte", sa hen. Jag frågade igen varför hen sa att den nya planeringen är i april när det på min handlingsplan stod andre maj. "- Jag kan skriva ut detta till dig om du vill", sa hen. Det ville jag inte eftersom jag redan har pappret utskrivet hemma samt att jag vill spara på papper och träden. Enligt min handlingsplan ska jag inte behöva gå till kontoret på Uppföljning 2, det ska räcka att jag kontaktar kundtjänst. Detta ifrågasatte jag också, handläggaren gick på sin linje om att jag var tvungen att komma till kontoret.

Jag anser att alla de olika handläggarna på arbetsförmedlingen jag träffat sedan januari misstror mig. Jag upplever att de förutsätter att jag inte vill jobba och att jag ligger hemma och slappar.

Jag har vid varje kontakt med arbetsförmedlingen, både per telefon och på kontoret, blivit felinformerad samt bemött mycket illa och med stor skepsis.

Vem kontrollerar att arbetsförmedlingen sköter sitt uppdrag?

Om jag inte får något arbete jag vill ha funderar jag på att plugga till hösten. Att gå på studiemedel och utvecklas via kunskap och fritt tänkande samt tilltro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar