måndag 5 april 2010

Flickan från ovan - Alice Sebold

Jag fick den här romanen i pocketformat av Karin. (Tack vännen!) Den är snabbläst och håller god språkklass.

Den första tredjedelen av romanen lyfter mitt helhetsbetyg mycket. Men jag vill känna mer. Jag vill känna Susies desperation både när hon blir våldtagen och mördad och när hon inte kan hjälpa sin far att finna hennes mördare. Jag vill må illa och vara kräkfärdig över att familjen Salmon mår så pass dåligt att den går sönder lite.

Sista tredjedelen av boken är alldeles för mycket "feel good-amerikansk" för min smak. Varför måste det ordna sig så fint. Allting faller på plats så äckligt medelklasskletigt att jag av det blir illamående istället för att vara sur på att mördaren går fri. Jag vill att en roman om ett flickmord och flickans kamp för rättvisa ska beröra mer inuti. Jag vill känna mer sorg och också mer hopp. För Sebolds roman är egentligen ljus och hoppfull. Men framförallt är den smart och är skriven från en spännande synvinkel (den mördade flickans) och detta borde lyfta den ytterligare.

Flickan från ovan går nu på bio, med regi av Peter Jackson. Jag vill alltid läsa romanen innan jag ser filmen. Om det finns en föregångare i romanform då förstås. "Flickan från ovan" har inte fått så överväldigat bra kritik, de flesta kritiker har satt ljumna betyg. Jag tror dock att specialeffekterna är magiska i Jacksons film. Kolla trailern här. Ser jäkligt snygg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar