onsdag 5 maj 2010

Keso

När jag upptäckte Keso någon gång tidigt 90-tal blev jag överförtjust. Sedan dess har jag älskat Keso. De senaste åren har jag dock inte ätit så mycket Keso som jag velat eftersom Keso är gjort på komjölk och korna utnyttjas på ett otäckt sätt i mjölkfabrikerna.

Förstå min glädje när jag fick reda på att det nu finns ekologisk Keso från Arla. Tack Arla-bönderna.

Keso kan man ha på mackan, på kex eller på skorpor. Keso är fantastiskt bra i vegetarisk lasagne eller i ostkaka med massor mandel. Att blanda Keso med riktigt goda grovhackade svarta oliver blir en fantastisk röra. Keso kan också ätas med färsk frukt eller bär. Ibland är det gott att bara äta Keson som den är.

Keso innehåller mycket proteiner, lite kolhydrater och 4% fett. Keso innehåller inga konstiga E-ämnen. Köper du eko-keso bidrar du till en lite bättre värld (till skillnad mot om du skulle köpt den oekologiska). Glöm inte att källsortera förpackningen som plast respektive metall.

1 kommentar:

  1. Jag älskar också keso men har en tendens att överkonsumera det, haha! När jag får mina keso-cravings äter jag det till allt (gärna på smörgåsen - kanske tillsammans med avocado MUMS!).

    Min kära Brysselutflyttade vän brukar göra en fantastisk veg. lasagne med keso, synd att hon bor så långt borta nu för tiden...

    Och givetvis köper jag den ekologiska - allt annat är otänkbart :D

    Kram på dig!

    SvaraRadera