torsdag 16 september 2010

Äpplen

Det har slagit mig när jag vandrar runt i hösten att det i Stockholms södra villaförorter verkar bo snikna människor.
På varje träd, i varje trädgård stoltserar nämligen äppelträden med stora röda och gröna fina äpplen. Runt träden ligger massor äpplen och ruttnar i gräset. Det var likadant förra året. Ruttnande äpplen i varje höstträdgård.

När jag var ung och bodde i Grebo och i Linköping plockade villaägarna trädgårdens äpplen och la dem de inte ville ha i lämpliga kärl (exempelvis plasthinkar eller korgar) och skrev en liten fin lapp att alla förbipasserande fick ta hur mycket äpplen de ville.
Det var bara att ta!
Min och mina kompisars lycka över härliga mellanmål och efterrätter. Lägenhetsboende mammors lycka över hemmalagade pajer och äppelmos. Villaägarnas lycka att glädja sina medmänniskor med färsk, säsongsmogen, lokalodlad frukt och för att slippa ruttnande frukt i sina fina trädgårdar.

Är månne stockholmarna rädda för att ge. Rädda för att de tror att alla människor som gör någonting för andra människor är kommunister (som Tyko, Karl-Bertil Jonssons far). Jag är rädd för villaägare i så fall. Och önskar genast fastighetsskatten tillbaka. Big time!

Nu ska jag gå och palla äpplen!

5 kommentarer:

  1. Jag följer med! Vart ska vi? :D

    Till och med i Västerås ställer de ut frukt och rabarber om man har ohygglig tur och går förbi. Skönt att slippa köra till återbruket och krångla dessutom. Snikisar.

    SvaraRadera
  2. Ja det är klart att du du känner att du har rätt att berätta för andra vad de ska eller bör göra med sina äpplen, pengar eller vad det nu är. Ger de det inte till dig så tar du det.

    Härligt vänster..

    SvaraRadera
  3. Tack! jag kände själv att den satt fint.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Om du på allvar är övertygad om att alla som är vänster lever på att ta andras pengar har du helt missuppfattat politiken. Det är högern som tar pengar från sjuka och svaga för att tjäna några extra 1000lappar per år. Egoism.

    SvaraRadera