onsdag 27 oktober 2010

Spenatsoppa

När jag fryser är jag aldrig sugen på något att äta. Är det middagsdags är det svårt att hitta på något gott och värmande som inte tar för lång tid. Ofta har jag redan ätit gröt till lunch. Utanför strilar regnet och hösten blir mer och mer vinter.

De senaste veckorna har jag vänt dessa trista kvällar till att bli varm åtminstone inuti. Jag har lagat spenatsoppa. Det är jättelätt. Jättebilligt. Jättenyttigt. Och jättegott. Upptinad spenat, vitlök, lök, svartpeppar och örtsalt samt vatten/havre -eller sojadryck och ev redning eller havre/sojagrädde är det enda som behövs.

Ibland toppar jag med stekt fejkon (vegetarisk produkt av bacontyp). Ibland med någon god ost, typ Pecorino. Ibland med ett kokt ekoägg. Ibland med BacOs. Oftast tar jag bara knäcke med vegopastej och ett par morötter och äter till. Till efterrätt blir det nötter eller en svenskodlad frukt.

Mätt och belåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar