onsdag 27 oktober 2010

Enhetlig klädsel

Temat för årets julkonsert med Take A Note är galaklädsel och fin nyårsfest. Jag har lite problem med detta. Klädseln ska vara enhetlig. Detta, mina vänner, betyder olika för de två kön som existerar (tydligen finns bara två) och alla i kören har klara könsidentiteter. Alla med snopp ska ha kostym och svarta skor med silvrigt liv. Alla med fitta ska ha blankt glittrigt silvrigt grått upptill och svart kjol (obs inte byxor, för då blir det inte enhetligt!) undertill och blanka nylonstrumpbyxor samt svarta finskor (gärna med klack för att förstärka den rådande genusordningen). Och så bling-blingsmycken för oss med fitta. Räcker det inte med gömda piercings?

Jag har ett par svarta skor, klacklösa. De är fina enligt min smak. Jag äger ett par blanka svarta strumpbyxor. Jag äger svarta kjolar. Är detta någonting jag skulle bära på en Oscarsgala? Svar - Nej. Jag skulle banta och krångla mig i min balklänning från våren 1998. Kanske skulle jag sy om den istället för att banta.

I eftermiddags tog jag en sväng på stan. Hemskt ställe Sergels torg. Hälsade på försäljare av Situation Sthlm, förfasade över tsunamin i Indonesien, funderade över kvotering i stort och skillnaden mellan den vård som män och kvinnor erhåller. Kollade i de stora kedjorna (som är det enda jag har råd med) efter blankt glittrigt silvrigt grått som jag kunde tänka mig att bära någon mer gång än fjärde december. Jag hittade inte ens något jag kunde ha den fjärde. Och jag är så jävla rädd.

Jag har aldrig varit på någon fin nyårsfest. Eller på någon gala (som inte handlar om hemlösa/flyktingar eller rädda-queerbokhandel) där det är klädkod. Vi som arbetar i vården och inte följer gängse samhällsnormer får inte komma på fingalor. Och vill inte äta industriellt producerade djurlik i väntan på det nya året i en för liten klänning med för mycket smink.

Frågor:
1. Vad ska barnen som gått på genusförskola tycka om detta galej?
2. Är det någon mer än jag som vill sjunga i genuskör?
3. När kommer jag passa in någonstans?
4. Är det personliga verkligen inte politiskt? Really?
5. Kan jag komma i min vanliga nyårsstass? Landstingspyjamas och foträtta skor? Jag kan ha klänningsvarianten!

2 kommentarer:

  1. Hej fining!

    Tänk inte Oscarsgala då! Och ta dina skor utan klack. Och jag har också bara råd att köpa kläder på de större kedjorna och jag har köpt en klänning som jag antagligen enbart kommer att bära på denna konsert (och jag kommer att känna mig så onormal för det är INTE min stil).

    Men jag tänker också så här; ur ett sceniskt perspektiv är det snyggare med ett enhetligt intryck än spretigt (allra helst eftersom det uppdrag vi i producentgruppen fick var att skapa GALA). Så, jag tänker stå där den 4 december och sjunga och försöka gala-stråla som aldrig förr. På nyårsafton lägger jag istället min energi på att hitta en fin blomma i håret - för det tycker jag är finast av allt!

    Och genusförskolor - det är förskolor som är så inriktade på att de måste ha en populär profil! I vår läroplan står det tydligt och klart att ALLA barn ska ha samma möjligheter utan "påverkan av stereotypa könsroller". Det jobbar jag för men jag tänker inte kalla det för genuspedagogik - jag kallar det sunt förnuft.

    Kramar till dig vackra människa!

    SvaraRadera
  2. Du är inte som de andra pedagogerna som jag hör talas om på förskolorna över hela vårt vackra land. Sunt förnuft för dig är inte samma sak som det är för de (flesta) andra förskolelärarna. Vad jag märkt och hört om. Men vad vet jag, ska jag lyssna på vad andra tycker eller ska jag uppleva själv?

    Jag blev ledsen först med klädseln. Det har gått över. Nu får jag dessutom chansen att undersöka Ellos sortiment. Spännande med nya erfarenheter, juh!

    Jag tycker ni i prod-gruppen gjort ett bra jobb. Det är bara jag som har en inre punkare inneboende.

    Kram tillbaka. Ses tisdag.

    SvaraRadera