söndag 24 oktober 2010

Våldtäkt

Jag är ledsen och förbannad. I natt har det skett två överfallsvåldtäkter i Stockholm. Den ena vid en busshållplats vid 3-tiden i Solna och den andra vid fem i Midsommarkransen. Ska inte kvinnor kunna gå hem från tunnelbanan själva efter mörkrets inbrott utan att riskera bli förföljda och våldtagna?

I april blev jag förföljd av en man på min egen bostadsgata. Vid 23-tiden. Femtidens våldsamma våldtäkt ska enligt uppgift ha skett när kvinnan var på väg hem från tunnelbanestationen här i Kransen. På en gångväg. Vilken gångväg? Den utanför mitt hus? Jag vill tända ljus för henne. För att ge henne styrka. För att styrka alla kvinnor och för att vi ska spöa patriarkatet.

jag lider med dessa två kvinnor. Jag lider också med alla dessa tusentals (?) kvinnor som i natt blev våldtagna av sina äkta eller oäkta män i sin egen lägenhet.

Ett nej är ett nej. Alltid!

Avslutar med Säkert!s "Allt som är ditt". Videon kan du se här.

"Du går genom parken
det är inte ens natt än
och två som går bakom springer ifatt och tar
allt som är ditt

Du borde ha skrikigt
men det kommer inget ljud
dom behöver inte ens hålla för din mun
allt som var ditt

Åh, tänk om du hade gått en annan väg
eller inte vart så korkad och gått ute själv
du kanske hade fel kjol eller kanske gick för sakta
det måste va ditt fel
det måste va ditt fel

Vem skulle ha trott dig?
du fyllde i blanketten som inget
och sen så var det borta
allt som var ditt

alla sömnlösa nätter
allt rådlöst klamrande fast till allt som är konstant
och allt som en gång var ditt

Åh, tänk om du hade gått en annan väg
eller inte vart så korkad och gått ute själv
du kanske hade fel kjol eller kanske gick för sakta
det måste va ditt fel
det var aldrig ditt fel

Dom jävlarna ska skjutas
Dom jävlarna ska skjutas
Dom jävlarna ska skjutas
Dom jävlarna ska skjutas

Jag har hört vad han heter
jag står med ett gevär
jag ska spendera mitt liv
och ta tillbaka allt som är ditt
"

Text och musik: Annika Norlin.

4 kommentarer:

  1. Här var det:
    http://brottsplatskartan.se/55725/valdtakt-backvagen-midsommarkransen-stockholm-24-okt-2010/

    SvaraRadera
  2. Men fy vilken sjukt obehaglig webbplats. Vill man verkligen veta?

    SvaraRadera
  3. Jävligt hemskt. jag är lite morbid.

    fast samtidigt är det bra att folk får veta att det händer otäcka saker även i fina områden. Typ.

    SvaraRadera
  4. Var rädd om dig Martina, fruktansvärt att man som kvinna ska vara sååå otrygg!
    Kram!

    SvaraRadera