söndag 28 mars 2010

Påskekrim

I grannlandet Norge är det stort med att läsa deckare under påsken, så kallat "Påskekrim".

Jag har just nu inga kriminalromaner väntandes på att läsas hemma i någon av mina bokhyllor. Jag behöver tips på nya deckare, helst där det finns flera skrivna i en serie och helst ska de vara utgivna i pocket. Jag har försökt läsa flera svenska kriminalare, men inte klarat av att läsa på grund av dåligt språk, dålig research och tafflig story.

Dock finns flera svenska spänningsromanförfattare jag kan rekommendera. Vill du läsa krim av god kvalitet tycker jag de tio böckerna om "A-gruppen" av Arne Dahl är mycket läsvärda, lite samhällskritiska och välskrivna. Karin Gerhardsens "Hammarbyserien" är absolut läsvärd, men är inte av samma klass som Arne Dahls. Katarina Wennstam skriver om maktstrukturer och mäns utnyttjande av kvinnor. Tyvärr är det inte riktigt lika bra som det låter. Absolut läsvärda är Smuts, Dödergök samt Alfahannen, de innehåller mycket viktig kritik mot mansdominerande yrkeskårer som har makten i samhället. Jag har också läst trädgårdsmästaren från Uppsala, Kjell Erikssons tio kriminalromaner om polisen Ann Lindell. Deras handling är av varierande kvalitet, dock är karaktärsbeskrivningarna alltid lika trovärdiga och fantastiska. John Ajvide Lindqvist kanske inte räknas som en konventionell deckarförfattare, dock är hans romaner, på gränsen till skräcklitteratur, mycket läsvärda, professionella och vackra. När jag läste Johan Theorins båda deckare blev jag förtjust även om berättelserna kanske är lite enkla.

Jag har det senaste halvåret också plöjt igenom Arnaldur Indridasons kriminalromaner. jag gillar dem. Framförallt är det intressant att läsa om hur eländigt det verkar vara på Island. Dåligt väder, för mycket alkohol och intolerans mot de som är annorlunda. Är det verkligen så?

Vad läser du för krim i påsk? Och har du något att rekommendera till mig? Ty jag läsetörstar efter mer blod.

1 kommentar:

  1. Ungdomsböcker (som jag har snöat in på) med blod och skräck och grejer skriver Magnus Nordin. De är lättlästa men inte dåliga och tar inte alls lång tid att läsa ut eftersom de är ungdomsböcker. Jag började med Djävulens märke och blev fast. Nu har jag läst en till och har lånat fyra på biblioteket... Magnus Nordin. Bra.

    SvaraRadera