måndag 15 mars 2010

Svenska klassiker

I somras postade jag ett inlägg på min förra blogg om klassiker jag ville läsa. Jag kom inte så långt med läsningen. Från den listan jag gjorde då har jag bara läst en:
"Nedstörtad ängel och Berättelser från de inställda upprorens tid" av PO Enquist. Jag har också läst PO´s fantastiska självbiografi "Ett annat liv", men jag vet inte om den är en "riktig klassiker". Annan skönlitteratur som kanske är kommande klassiker som jag läst sedan dess är 2009 års nobelpristagare i litteratur: Herta Müller. Andra kommande klassiker kan vara Maria Gripes skuggserie, "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist, "Blonde" av Joyce Carol Oates eller Maja Lundgrens "Myggor och tigrar" till exempel.

Nu håller jag på med Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och jag är inte helt såld. Ibland är det nästintill fånigt. Men språket är bra. Efter Doktorn ska jag läsa "Mordets praktik" av Kerstin Ekman (tack Christel!) på samma tema. Funderar på att efter dess avslutande även läsa "Gregorius" av Bengt Ohlsson.

När jag ändå är i gång och skriver om litteratur vill jag även tipsa om pocketblogg. En mycket informativ blogg om pocketböcker av alla de slag. Sajten innehåller förutom pockettips även betyg på allt läst, sidoantal och ISBN samt pocketutgivningar varje månad. Det är dessutom lätt att navigera sig runt på sidan.

1 kommentar:

  1. Äntligen!!Har saknat din blogg. Kram Christel

    SvaraRadera