onsdag 31 mars 2010

Rättvisa

Någonting jag stör mig på om mig själv, men som jag ändå inte vill bli av med, är min medvetenhet om utsatta grupper i samhällets förtryck. Det lilla kan bli stort i min värld.

Jag har svårt att se vissa teveprogram. Att jag inte följer dokumentärserier på TV3 om hemmafruar och andra Kajsa-Ankor eller plastikoperationsprogram är förståeligt. Men att jag inte kan titta på "Vem vet mest?" med Rickard Olsson är faktiskt lite störigt. Jag kan inte låta bli att bli förbannad på att unga tjejer och kvinnor alltid får fler frågor i andra omgången än de gubbar och unga killar som gått vidare. Detta medför att det är otroligt sällan en ung kvinna går vidare till finalen. Händer det att hon går till final vinner hon hela shebanget den veckan!
Varför ska det vara såhär? Det påminner om min tid i skolan, då tjejer måste visa att de kan mer för att få höga betyg. Inte minst på sjuksköterskeutbildningen. jag hoppas att dagens lärare är mer medvetna om genus och om orättvisor mellan de konstruerade könen.

Jag vet att livet är orättvist. Och att jag haft tur att födas i en medelklassfamilj. Det är antagligen därför jag är medveten om dessa orättvisor, även där det inte egentligen betyder något. I spel där det mest är tur eller oflyt som styr.

En annan sak jag stör mig på i "Vem vet mest?" är att vissa deltagare inte får någon fråga i andra omgången och därmed tar sig till finalen. Gissa vilket genus personen tillhör?

3 kommentarer:

  1. Rätt svar: gubb-genuset.

    SvaraRadera
  2. Jag bli också alltid förbannad på det! Men jag tittar ändå... för Jonny och jag brukar tävla hemma i soffan... och då får kvinnorna vinna :)

    SvaraRadera
  3. Jag kollar också, fast med hög irritationspuls.
    J och jag kan alla frågor om vi skulle tävla gemensamt

    SvaraRadera